De link werkt niet? - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Guido Boer - WaarBenJij.nu De link werkt niet? - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Guido Boer - WaarBenJij.nu

De link werkt niet?

Door: GeejdeBeej

Blijf op de hoogte en volg Guido

28 Januari 2012 | Nederland, Groesbeek

Nieuws-Flash: De link in mijn vorige reisverslag verwijst voortaan naar een filmpje dat om auteursrechtelijke redenen is verwijderd.

Helaas werkt die dus niet meer.

Dit is nou een goed moment om het te hebben over de hectiek dat zich vandaag de dag op het internet afspeelt.

SOPA en PIPA zijn 2 wetsvoorstellen die Amerika wou invoeren tegen het illegaal downloaden en publiceren van films/foto. Het geeft ze het recht om (na waarschuwing) elke vorm van internet te blokkeren waarop copyright rust. De gevolgen van deze voorstellen zijn niet te overzien omdat het voorstel vaag aangeeft wat wel/niet mag. Gelukkig zullen we de gevolgen van SOPA en PIPA niet meemaken omdat dit de grootste internet-protest in beweging bracht. SOPA en PIPA zijn op het moment de meest afstotelijke verdragen om te steunen als politicus. Slecht voor je imago, slecht voor je carrière.

Je kan nu denken dat het niet meer dan eerlijk is voor de makers, maar dan wil ik je graag vertellen over de gevolgen van deze twee wetsvoorstellen. Welke sites werden dan geblokkeerd?

1) Youtube. Karaoke op een liedje (copyright)
2) Wikipedia. Informatie uit schoolboeken (copyright)
3) Google. Het middel om bij informatie te komen (copyright)
4) Facebook. Het middel om vrienden filmpjes en plaatjes te sturen (copyright)

Nu zijn dit theoretische gevolgen ALS SOPA en PIPA werden ingevoerd. Dit is niet gebeurd, maar nu we 2 weken verder zijn is er een derde wetsvoorstel: ACTA. De EU heeft hiervoor al zijn handtekening gezet.

ACTA draait om het "intellectuele eigendom" wat niks anders betekent dan SOPA/PIPA + copyright in het dagelijks leven.
Het filmpje hieronder (die hopelijk niet wordt verwijderd) legt in het engels uit hoe ACTA werkt.

Voor hen die moeite hebben met engels vat ik het filmpje even samen.

VOORBEELD IN DE PRAKTIJK: Als ik kooklessen heb gevolgd en een heerlijk gerecht heb geleerd te bereiden dan mag ik er geen woord tegen jou over zeggen.

GEVOLGEN IN DE PRAKTIJK: Je vrijheid van meningsuiting wordt dus beperkt. Over sommige dingen mag je niet praten VOLGENS DE WET.

VOORBEELD OP HET INTERNET: Het is verboden liedjes te e-mailen naar familie/vrienden. Een foto waarop in de rechterbovenhoek "Coca Cola" staat idem dito.

GEVOLGEN OP HET INTERNET: Je toegang tot internet wordt geblokkeerd. Ik heb het hier over het internet dat naar je router toegaat (het zogeheten "IP" voor de kenners). Een kind kan dus het internet blokkeren voor een hele familie.

En hoe kun je deze wet hanteren zonder camera's en afluister apparatuur. Om het idee nog even aan te dikken.

Hopelijk heb ik mijn fijne lezers hiermee ook een duidelijk beeld kunnen geven over de E-actualiteit. "E" als in "E"-mail (Elektronisch)