Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Guido Boer - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Guido Boer - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit

Door: GeejdeBeej

Blijf op de hoogte en volg Guido

05 December 2011 | Nederland, Groesbeek

milligram milligram in het bekerglas
wie vindt wiskunde het leukste van de klas.

Dit verslag gaat ook over mijn studie en dit keer over een raar maar waar moment dat zich voor onze wiskundeleraar elk jaar weer voordoet. Ofja wiskunde... Labrekenen.

Nu is er een probleem voor sommigen. Niet iedereen heeft aanleg voor wiskunde/labrekenen. Onze labrekenleraar beweerde (zoals elke leraar beweert) dat zijn vak het leukste is. Nu gebeurde er iets heel ongewoons. Hij had gelijk.

Labrekenen en volgens mij het 'leren in het algemeen' wordt pas leuk als je het begrijpt. En ik begrijp het! Maar dan komt de volgende vraag: waarom is labrekenen dan zo leuk, waarom niet biologie? of scheikunde?

De reden waarom het begrijpen van labrekenen leuker is dan het begrijpen van zoiets als biolgie of scheikunde komt denk ik om 2 redenen:

1) Je leert een techniek. Technieken zul je minder snel vergeten omdat het in je systeem zit. Instrumenten spelen, talen spreken, rekenen, fietsen, schrijven. Het technisch begrijpen van wiskunde is iets speciaals omdat niet iedereen het zomaar kan.

Probeer maar eens een onbekende formule van wikipedia te begrijpen.

Biologie is informatie. Informatie neem je op en is (vergeleken een techniek) ook iets dat je makkelijk kan veranderen. Probeer maar eens informatie te vinden op wikipedia. Makkelijk gevonden en dus makkelijk weer vergeten.

2) Je past het toe omdat het 'absoluut' is.
'absoluut' is een term waarmee zoiets wordt bedoelt als 1+1=2. Dat is zo, geen discussie. Als je een hoeveelheid poeder gaat afwegen dan krijg je "geen absoluut" getal omdat een weegmachine niet perfect is (10,2 gram kan net zo goed 10,3 of 9,5 gram zijn. Of 10,20000001 gram)

Als ik nu aan het werk ben (bediening in bioscoop) vind ik het leuk om te rekenen omdat ik het kan. Zodra iemand zijn rijbewijs heeft vindt hij/zij het hoogstwaarschijnlijk leuk om te rijden omdat hij het kan. Dat is gewoon zo, geen discussie. Maar zo werkt dat bij zo'n beetje alles. Ik vond het geweldig om engels te spreken in Australië omdat ik het kan.

De conclusie dat helaas wel waar is luidt dus als volgt:

Wiskunde wordt meestal pas leuk als je het snapt.

  • 05 December 2011 - 21:58

    Marlies:

    Vind dit als tweede van je vrienden leuk

  • 03 Januari 2012 - 08:45

    Marlies:

    Waar blijft het volgende bericht?

  • 06 Januari 2012 - 06:59

    Marlies:

    Ga zo door! Ik lees het met plezier. Snap je ook waarom ik het met plezier blijf volgen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 19776

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 Mei 2015

Studie

23 September 2010 - 25 Juni 2011

van Guido naar Gaussie

Landen bezocht: