Hoe is het om te reizen? - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Guido Boer - WaarBenJij.nu Hoe is het om te reizen? - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Guido Boer - WaarBenJij.nu

Hoe is het om te reizen?

Door: Guido2Gozzie

Blijf op de hoogte en volg Guido

23 September 2011 | Nederland, Groesbeek

Heyhey iedereen!

Lang geleden dat ik hierop een verslag heb geschreven, maar ik wil er toch nog eentje plaatsen om het af te leren ;)

Na meer dan 3 maanden thuis te zijn krijg ik nog steeds vragen van mensen over het backpacken die tijdens het backpacken zelf helemaal niet aan de orde kwamen. Daarom plaats ik voor de toekomstige reizigers een (hopelijk) kleine samenvatting om jullie warm te stoken voor het reizen zelf!

Allereerst is een ding heeel belangrijk om te weten: Reizen is iets totaal anders dan ergens wonen (bij je ouders, op kamers etc.). Je denkt vast zoiets van "Duh" maar denk er toch even iets meer over na.
Als je aan het reizen bent hou je alleen maar rekening met wat je 'nodig hebt' en met wat je leuk lijkt om te gaan 'doen'. Als je ergens woont doe je vast ook wel activiteiten, maar zal (voor sommige mensen) er sneller achter de computer of televisie worden gekropen om enigszins entertainment te zoeken (of om de tijd te doden). Als je ergens woont hou je je ook meer bezig met het 'willen hebben' dan het 'nodig hebben'.

Als tweede heb ik heel vaak de vraag gekregen "is het niet eenzaam" maar daarmee beantwoord je eigenlijk al je eigen vraag. Natuurlijk is het eenzaam, maar als jij je hier in Nederland eenzaam zou voelen dan ga je ook contact zoeken met vrienden familie en kennissen. Het grote verschil dat het reizen zo leuk maakt is dat je Heeelemaal niemand kent en je niet de enige eenzame reiziger bent die eenzaam zich een beetje eenzaam zit te voelen. Breng die spontaniteit van je naar boven en spreek een vreemde aan! Al is het maar een inhoudsloze uitspraak van "wat een heet water". Dat zei ik in de natuurlijke warm waterbronnen in Nieuw Zeeland tegen een meid die ik nog nooooooit eerder had gezien. We raakte zo aan de praat en zij bracht mij op het idee om me eens fijn in mn tepel laten bijten door een tijger in Tiger Temple, Bangkok. Sta open voor contact en ideeën, wees niet bang om hallo te zeggen en nogmaals: STA OPEN!

Als derde de overnachting. Ik heb zo vaak gezegd "ja ik slaap daar in hostels" alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dan valt er in het gesprek een moment van stilte en realiseer ik me van "oh die weet natuurlijk niet wat dat betekent!".
Een hostel is eigenlijk een broedplaats van stapelbedden en daarom een perfecte plek om mensen te leren kennen. Simpel gezegd is het een "goedkoop hotel". Nu was Australië als westers land zijnde niet bepaald goedkoop (20 euro per nacht) maar is Azië wel een goeie vriend van je portemonnee ;) Over andere werelddelen kan ik niks zeggen want daar ben ik simpelweg niet geweest. Daarvoor moet je bij mijn zus en neven zijn ;)

Als vierde de financiën. Kortgezegd: Overal zijn pinautomaten. Zijn er geen pinautomaten, dan zijn er banken waar je naar binnen kan stappen. Je vult dan lekker ouderwets een formulier in om geld op te nemen et voila. Ik herinner me nog goed dat ik, voordat ik begon met de reis, uit onwetendheid niet verder met mijn gedachte kwam dan 'kan ik pinnen?'. Geld is een wereldproduct en zul je dus ook overal hebben. Je bent niet spontaan blut als je de grens over bent! Een creditcard komt wel van pas bij het betalen van tickets over het internet, maar er zijn altijd nog de reisbureaus die je iets te graag willen helpen. Het belangrijkste om op te letten is welk logo er op je pinpas staat. Bij "Maestro" kon ik overal geld uit de muur halen. Bij de supermarkten werkte die niet.

Over werk gesproken! Als backpacker in Australië kun je kiezen om al voor het reizen al je geld bij elkaar te hebben OF in Australië zelf te gaan werken. Hoe dan ook heb je een visum nodig als je langer dan 3 maanden in dat land verblijft. Blijf je korter dan 3 maanden dan is een bewijs nodig dat je ook niet langer blijft (terugvlucht ticket misschien?).

Transport binnen de landen is ook belangrijk! Tourbussen, openbaar vervoer, taxi of een eigen vervoermiddel kopen (of huren) en 2 maanden later weer verder verkopen. Daarmee vat ik alle mogelijke manieren van vervoer wel samen. Tenzij je mentaal heel sterk staat en zoiets hebt van "Ik loop!" maar daar ben ik toch te verwend voor ;)

Taal, tijd, eten, winkels, entertainment. Westers = westers. Ik heb vooral gemerkt hoe het gehele systeem op elkaar lijkt en kan het daardoor niet helpen om te denken dat het weinig voorbereiding vereist om te gaan reizen.

Reizen is net als huiswerk maken. Het beginnen eraan is vaak lastiger dan het zelf doen.

  • 23 September 2011 - 16:24

    Mam:

    Heel raar, je bent al weer zo lang thuis en toch weer een mail van Gozzie.Leuk!!!! Wel raar dat je niks verteld hebt over de verrassing die je voor mij had. Ik maar denken dat je nog maanden op Fiji of waar ook zou zitten terwijl je opeens, verstopt in een grote kartonnen doos, bij de voordeur stond!!!! DE verrassing!!!! Trouwens, heb je vanmiddag aan het plastic afval gedacht??? Haha. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 19791

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 31 Mei 2015

Studie

23 September 2010 - 25 Juni 2011

van Guido naar Gaussie

Landen bezocht: